TPL_GK_LANG_IS_LOADING
http://edukator.koweziu.edu.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/kategorie.ksztalcenie-ustawicznegk-is-91.jpglink
http://edukator.koweziu.edu.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/kategorie.poradnictwo-zawodowegk-is-91.jpglink
http://edukator.koweziu.edu.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/kategorie.rynek-pracygk-is-91.jpglink
http://edukator.koweziu.edu.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/kategorie.ksztalcenie-zawodowegk-is-91.jpglink
http://edukator.koweziu.edu.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/kategorie.projekty-efsgk-is-91.jpglink
http://edukator.koweziu.edu.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/kategorie.technologie-informacyjnegk-is-91.jpglink
http://edukator.koweziu.edu.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/kategorie.recenzjegk-is-91.jpglink
http://edukator.koweziu.edu.pl/modules/mod_image_show_gk4/cache/kategorie.wywiadygk-is-91.jpglink

"Wychowywać, ale jak?" - recenzja książki

Iwona Kutrzyk-Jurków, Aleksandra Charążka: Wychowywać, ale jak? Przewodnik dla nauczyciela – wychowawcy. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin sp. z o.o., 2005, s. 127


Książka jest nowoczesnym przewodnikiem adresowanym do nauczycieli – wychowawców oraz wszystkich innych osób zainteresowanych problemami wychowawczymi dorastającego pokolenia. Podstawową jej część stanowią rozważania wokół wybranych zagadnień wychowawczych, konspekty zajęć edukacyjnych i fragmenty tekstów do wykorzystania, zgrupowane w trzech modułach.

W pierwszym module zatytułowanym Mówić czy rozmawiać – rzecz o dialogu Autorki wyodrębniły trzy zakresy tematyczne: odmawianie (wyrażanie niezgody), tworzenie klimatu rozmowy, pierwsza rozmowa (czyli o tym, jak zacząć rozmowę).

Przedmiot drugiego modułu Normy, wartości, zasady – to „towar przeterminowany, czy wciąż zdatny do spożycia?” dotyczy savoir-vivre (reguł zachowania w miejscach publicznych, grupie rówieśniczej oraz w sytuacji egzaminacyjnej), tolerancji, patriotyzmu i swoistego „personalizmu” wyrażającego się w pytaniach: jakim jest człowiek? i kim jest człowiek?

W trzecim module Głowa do góry – rzecz o postawach życiowych rozpatrywane są zagadnienia samooceny, presji otoczenia, układania relacji z osobami z najbliższego kręgu rodzinnego oraz pozytywnego egoizmu.

Każde z wymienionych wyżej omówionych w książce zagadnień – haseł konkretyzują konspekty zajęć. I. Kutrzyk-Jurków, A. Charążka konsekwentnie eksponują aktywizujące metody nauczania, a w szczególności dyskusję plenarną i w grupach, odgrywanie ról, symulacje. Na podkreślenie zasługuje konsekwentne przywoływanie przez Autorki doświadczeń życiowych uczniów i tworzenie warunków do włączenia refleksji nad tymi doświadczeniami w przebieg zajęć. Niezaprzeczalną wartością tego przewodnika metodycznego jest ukazanie nauczycielom – wychowawcom możliwości „praktykowania” postulowanych zasad i wartości.

I ostatnia uwaga. Pozytywną cechą tego przewodnika jest dobór różnorodnych tekstów do wykorzystania podczas zajęć. Są wśród nich monografie naukowe, raporty z badań socjologicznych, akademickie podręczniki, artykuły z czasopism, reportaże, a nawet wystąpienia Jana Pawła II...

Korzystając z okazji, zgłaszam wątpliwość dotyczącą alternatywy „towar przeterminowany, czy wciąż zdatny do spożycia?” – tak jest w tytule drugiego modułu. Wydaje mi się, że ta alternatywa nie ma odniesienia do świata norm, wartości, zasad... Autorki zapewne nie zgodziłyby się, gdyby o tolerancji lub patriotyzmie mówić, że one „wciąż” obowiązują – wybrałem wartości z tych, które są omawiane w książce. A przecież nie są jedynymi, o których można rozmawiać, które należy poznawać i stosować w życiu... Na przykład, norm „nie zabijaj” lub „nie kłam” nie traktujemy jak „wciąż” obowiązujących...

Ryszard Walkiewicz

nauczyciel konsultant, KOWEZiU

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.